Театр — тайӧ аслыспӧлӧс олӧм. Ми, видзӧдысьяс, кор локтам спектакль вылӧ, ворсыськӧд тшӧтш бӧрдам либӧ сералам, мӧвпалам, полам, радейтам, скӧралам…
Мыйта вын пуктӧны режиссёр, хореограф, ворсысь да ставныс, кодъяс зільӧны тайӧ искусство храмын, мед вайӧдлыны миянӧс сэтчӧ.
Талунъя петасын сёрнитам Воркутаысь Б.А.Мордвинов нима драмтеатрын зільысь енбиа гозъякӧд — Ангелина да Захар Комлевъяскӧд.
Бӧрддзи да пышйи
—Захар Александрович (Б.Мордвинов нима драмтеатрын главнӧй режиссёр, Москваысь Моссовет нима театрын корӧм ворсысь), кыдзи тіян олӧмын заводитчис театр?
—Мамӧй уджаліс детсадйын (тайӧ вӧлі кольӧм нэмся 80-ӧд воясӧ, кор Кӧдзыд пӧльӧ пасьтасьліс ань). И кор мамӧс медводдзаысь аддзи сцена вылысь, тшӧтш лои окота ворсны. Помнита, менӧ пасьтӧдісны поштальонӧ. Петі сцена вылӧ лыддьыны кывбур, но кор аддзи видзӧ-дысьясӧс, бать-мамӧс, ставсӧ вунӧді. Мам, дерт, вашкӧдіс кывъяссӧ, а ме бӧрддзи да пышйи. Та бӧрын сэсся весиг дум эз вӧв коркӧ петны сцена вылӧ.
Но сэсся, кор школаын ёна кӧвӧэнасим, быд ногыс петкӧдчим, куті гижны сценарийяс. Школа бӧрын велӧдчи училищеын автослесарӧ (чужанінӧй Ростов обласьтса Шахты кар). Сэні вӧлі художественнӧй самодеятельносьт. И ме ыззи. Пыри велӧдчыны Ярославльса театральнӧй институтӧ и пыр жӧ веськалі Шахты карын драмтеатрса сцена вылӧ. Сэсся водзӧ велӧдчи режиссёрӧ.
—И кыдзи ті татчӧ, лунвывсянь войвылӧ, веськалінныд, кутшӧм тӧлӧн лэбӧдіс?
—Артистӧ велӧдчигӧн на заводиті пырӧдчыны режиссураӧ, да педагогӧй вӧзйис видлыны тайӧ нырвизьсӧ. И ме пыри велӧдчыны Б.Щукин нима театральнӧй институтӧ, кӧні тӧдмаси Виктор Савин нима драмтеатрысь артист, режиссёр Евгений Софроновкӧд. Сійӧ и нуӧдіс.
Медводдза уджӧс — «Приключения Буратино», кыдзи режиссёр, профессиональнӧй сцена вылын пукті буретш Воркутаса театрын. Корис менӧ Елена Александровна Пекарь. Сэсся вӧлі Воркутаын мӧд удж — «Милые бранятся — только тешатся», и корӧм режиссёрысь лои глав-нӧйӧн, Воркутаса театрӧн веськӧдлысьыс вӧзйис да.
—Виктор Савин нима драмтеатркӧд йитӧдыс коли?
—Ӧні кыдз артист да режиссёр Сыктывкарын ог уджав, но воддза постановкаясӧй мунӧны театрын. Шуам, «Две дамочки в сторону Севера»…
Ӧта-мӧдӧс кылӧмӧн
—А кыдзи веськалінныд Моссоветӧ?
—Педагогӧй корис (нималана режиссёр Юрий Ерёмин). «Идиотын» ворсі Парфён Рогожинӧс, во мысти «Герой нашего времениын» — Максим Максимычӧс. А сэсся Горькийлӧн «Странникын» — Старикӧс, Виктор Сухоруковкӧд ми ӧтлаын уджалім.
—Кора прӧща тадзи юалӧмысь, но кыдзи уджавсьӧ «столичнӧй» да «провинциальнӧй» «кодзувъяслы» ӧтлаын?
—Кор медводдзаысь локті Моссоветӧ да медводдза читка дырйи веськалі ӧти пызан сайӧ Екатерина Гусевакӧд, Анатолий Васильевкӧд, веськыда шуа, яндыси, зэвтчи. Юрий Иванович, коді менӧ сэтчӧ корис, бура тӧдіс, мый ме кужа. И камӧбтіс пызанас: «Захар, уджав бура!». И ме пытшкын ставыс личаліс. Весиг тешкодьтор вӧлі. Юрий Иванович сэсся мӧдарӧ нин: «Катя, Катя, давай, асьсӧ вен». А сійӧ оз вермы, пызан сайынӧсь ӧд, сӧмын на лыддям. А став ыззьӧмыс ӧд сцена вылын нин, пызан сайын сьӧкыд. И Анатолий Александрович шуӧ: «Катя, тэ сьылысь морт, сійӧ темпераментӧн босьтӧ, а тэ нотаӧн, нотаӧн».
Ме ог кыв ачымӧс кутшӧмкӧ провинциалӧн. Профессиональнӧй йӧз кылӧны ӧта-мӧдсӧ, накӧд зэв кокньыд уджавны. Ставӧн вӧчам ӧтувъя удж и кӧсъям, мед сійӧ артмис, а ӧта-мӧд вылын ыкшаасьны кӧ кутан либӧ пыркйысьны, уджыс оз артмы.
Код тӧдас, мый юрын
—Ті артист и режиссёр. Кыдзи тіян пытшкын найӧ олӧны: ёртасьӧны, вензьӧны?..
—Тайӧ збыльысь зэв сьӧкыд, кык торъя специальносьт ӧд, кӧть и ӧтилаын уджалан. Кор артист, сэки тэ ӧти ног уджалан: меным колӧ вильшасьны, кодӧскӧ чепӧльтны, кутлыны, йӧткыштны. Тайӧ ворсӧм, мед руыс эз кус, мед пытшкад пуис. И тэ сцена вылӧ петан да ворсан. А режиссёр — тайӧ кывкутӧм. Колӧ ставсӧ аддзыны, мед ставыс бура уджаліс.
—А мый йылысь думайтӧ режиссёр? Кутшӧмӧсь сылӧн мӧвпъясыс? Пыр юрад кутшӧмкӧ мизансценаяс, серпасъяс, кыдзи ставсӧ вӧчны?
—Ме эськӧ шуи, режиссёр век став йывсьыс думайтӧ и нинӧм йылысь оз думайт. Шуам, коркӧ тэныд мыччысьлӧ кутшӧмкӧ серпас, сэсся сійӧс тэ кутшӧмкӧ джаджйӧ пуктан, и туплясьӧ. И сэсся мыйкӧ кутан вӧчны да — опа — босьтан сійӧ мӧвпсӧ пыді джаджсьыс. Сы дорӧ пьеса, сэсся артистъясӧс бӧръян. Тӧдан ӧд, коді кыдзи уджалӧ. И шылад кутас кывны… Но абу пыр ӧти пӧлӧс туйыс. Ӧтилаысь-мӧдлаысь ставсӧ ӧктан: улич вылын кывлӧм шылад, киӧн шеныштӧм, вӧрасног, паськӧм… Ставыс вермас ыззьӧдны режиссёрӧс. И артмӧ спектакль. Ог тӧд кыдз, но стӧч вочакывйыс абу. Код тӧдас, мый юрын…
—Мый медся сьӧкыд вӧлі, гашкӧ, мыйкӧ эз артмы, дышӧдіс нин, окота вӧлі эновтны пьесасӧ? Вӧлі-ӧ тіян татшӧм майшасьӧмыс?
—Медся сьӧкыд майшасьӧмыс режиссёрлӧн, кор колӧ ставнысӧ ыззьӧдны (композиторӧс, художникӧс, хореографӧс, ворсысьӧс) да аскӧдыд нуӧдны. Кӧть ми ставным ӧтилаын уджалам, век жӧ сьӧкыд. Коркӧ тайӧ артмӧ, коркӧ оз.
—Ветлывланныд мукӧд театрӧ, видзӧданныд спектакльяс. Окота абу аддзывлӧмторсӧ ас ног вӧчны?
—Шуам, Николай Колядалӧн «Венский стул» пьеса. Унаысь аддзылі тайӧ пьеса сертиыс спектакль, и быд пӧрйӧ ворсӧны ас ног. Кодлӧнкӧ уджыс сьӧлӧм вылӧ воӧ, кодлӧнкӧ озджык. Тайӧ пыр сідзи. Зэв интереснӧ видзӧдны, кыдзи режиссёръяс мизансценасӧ бергӧдлӧны. Мукӧдыслӧн сэтшӧма бергӧдӧма, мый акнитан. А кодсюрӧлӧн кытъястікӧ гӧгӧрвотӧм, и заводитан ачыд мӧвпавны, кыдзи эськӧ вӧчны, и чужӧ аслад видзӧдлас. Пьесаыс меным кажитчӧ да, Воркутаса театрын дасьтім жӧ, шуим «Без Тебя».
Ог ёна радейт ӧнія театральнӧй искусство, но мыйкӧ да интереснӧйсӧ позьӧ жӧ сэтысь казявны. Коркӧ меным мастерӧй шуис, мед пӧ лоны бур режиссёрӧн, колӧ видзӧдны сё лёк спектакль.
Абсурдсянь классикаӧ
—Захар Александрович, кодъяскӧ шуӧны, мый оз кӧсйыны классикасӧ тшыкӧдны, классика — сійӧ классика и эм, а кодъяскӧ ӧнія кадӧ вуджӧдӧны. Ті кыдзи та вылӧ видзӧданныд?
—Кор сӧмын на босьтчи режиссёравны, эг сідз велӧдчы. Ме заводиті абсурдсянь. Кажитчӧны вӧлі ӧнія авторъяслӧн пьесаяс, кӧть эськӧ став педагогыс вӧлі меным шуӧны, мед эг вӧрӧд найӧс, а велӧдчи классика вылын. Тэ пӧ он сэтчӧ сюйсьы. И тадзикӧн, кыдз шуласны, плешкӧй гаддяліс. Сыктывкарын кор пукті «Две дамочки в сторону Севера» (тайӧ ӧнія автор, француз, мӧд менталитет), ковмис унатор вежлавны, миян оласноглань бергӧдны, эськӧ видзӧдысь эз гӧгӧрво миянлысь уджсӧ. Но меным вӧлі интереснӧ, сы вӧсна мый философскӧй удж.
И со воис кад: ӧніясьыс классикаӧ вуджи. Дасьті нин Воркутаын Чеховӧс, чужан Шахты карын таво пукті «Волки и овцы». Классикаыд ачыс зэв интереснӧ. Ӧні думайта да, бур, мый водзті эг босьтчы, эськӧ збыльысь быть сюйышті кутшӧмкӧ «финтифлюка», а тайӧс вӧчны оз ков.
Некымынысь аддзывлі, шуам, кыдзи Гогольӧс ӧнія кадсяӧн вӧчӧны, а гижӧдсӧ кольӧны. А сэні эм, шуам, «вакса» кыв. Миян кадӧ тайӧ кывйыс пельтӧ косялӧ. Колӧ, сідзкӧ, сійӧс киритны. Но гижӧдыс заводитӧ вензьыны. И тайӧ гудрасьӧмыс менӧ пыр сконъялӧ. Чеховлӧн эмӧсь жӧ важ кывъяс. Но ме абу паныд сідз шусяна стилизациялы, ӧнія ру пыртӧмлы.
—Коркӧ сёрнитлі театральнӧй критиккӧд, коді шуис, мый эм йӧзлы и фестиваль вылӧ спектакльяс. Ті кыдзи чайтанныд, колӧ-ӧ уджавны режиссёрлы тадзи, али колӧ веськавны шӧрас, мед фестиваль вылӧ лӧсялас и йӧзлы кажитчас?
—Кор босьтчан кутшӧмкӧ пьесаӧ, да, овлӧ, думайтам, кытчӧ тайӧ спектакльнас сэсся ветлам. Но ме эськӧ эг шу, мый стӧча уджалам сійӧ либӧ тайӧ нырвизьын. Миян эм Чехов серти «Милые бранятся — только тешатся», кодӧс йӧзыс окотапырысь видзӧдӧны, а кольӧм во нулім Мелеховоӧ Чехов фестиваль вылӧ. Ми чуймим, мый миянӧс сэтчӧ бӧрйисны, и сэні вылӧ донъялісны. Но ме ог вермы шуны, мый спектакль дасьтігӧн зіли вӧчны фестивальсаӧс. Сідзкӧ, кор уджыс бур, сійӧ — бур. А кор лёк, сідзкӧ, лёк, таысь, дерт, шог.
—Захар Александрович, ті снимайтчылінныд и киноын. А ӧні?
—Да, вӧвлі тайӧ. И ме ог шу, мый меным кажитчӧ сэні. Меным театрын кажитчӧджык.
Йӧктӧмӧн театрӧ
—Ангелина — тіян гӧтыр. Кыдзи ті ӧта-мӧдтӧ аддзинныд?
—Тӧдмасим Шахты карса театрын. Дыр ёртасим, а сэсся гӧрддзасис тай…
—Вай сэсся, Ангелина Андреевна, ті ас йывсьыд висьтыштӧй.
—Ме киноын да театрын ворсысь, помалі Ярославльса государственнӧй театральнӧй институт, а хореография кузя — сӧмын искусствояс школа Ростов обласьтса Шахты карын. А йӧкта ме нёль арӧссянь. Тайӧ мамлӧн ыджыд кӧсйӧм. Сійӧ ачыс окотитӧма лоны хореографӧн, но сёрӧн заводитӧма, со и ассьыс кӧсйӧмсӧ меын пӧртіс.
Ичӧтсянь думайті лоны артистӧн. И чайті, йӧктӧмыс отсалас. Велӧдчи и сьывны. И со ме театрын. Кыдзи хореограф, быдми Виктор Савин нима драмтеатрын. Денис Рассыхаев медводдзаысь босьтіс кыдз хореографӧс «Хуха, или День рождения Родничка» мойдын. Меным вӧлі нимкодь. Дерт, майшаси, верма ог. Сэсся мукӧд постановкаӧ босьтіс, и ме тадзи быдми-сӧвми творческӧя.
Некодӧс ог чег
—Хореографлӧн да режиссёрлӧн уджыс топыда йитчӧма. А коді аддзӧ вӧрасногсӧ?
—Режиссёр аддзӧ стиль, характер, но оз аддзы вӧрасног. И миян мог — водзвыв сёрнитны, гӧгӧрвоны ӧта-мӧдӧс. Дерт, овлӧ, оз быд режиссёр гӧгӧрво хореографӧс. И тайӧ абу лёк.
—Вензьылінныд?
—Менам уджын ыджыд вен эз вӧвлы, кыдзкӧ пыр ладмӧдчылім. Мыйкӧ вӧзъя, шуас вежыштны, лӧсьӧдышта, мӧд ног видла — тайӧ творчествоа удж.
Концерт вылын йӧктӧм (академическӧй хореография) да театрын драматическӧй хореография — тайӧ торъяланатор.
Кык во ме видзӧді, кыдзи уджалӧны артистъяскӧд хореографъяс. И опыт ӧктӧмӧн драматическӧй хореография сӧвмӧді.
Театрса режиссёръяс асланыс уджӧ босьтчыны корӧны буретш найӧс, кодъяс ворслісны нин драма спектакльын.
—А ворсыськӧд вензянныд?
—Ме, кыдзи хореограф, пыр кора, мед вӧчасны сійӧс, мый ме кӧсъя. Но некодӧс ог чег и мырдӧн шпагат вылӧ ог пуксьӧд.
Овлӧ, оз кывзыны, но сэсся вӧчӧны. Ӧд быд мортлӧн аслас этш, сійӧ либӧ мӧд здукӧ, вермас лоны, мыйыськӧ шогалӧ… И со ӧтчыд вӧчасны — оз артмы, мӧдысь — оз артмы, та бӧрын и заводитчӧ тотйысьӧмыс.
Но таын нинӧм лёкыс абу, кыдз шуласны, тайӧ уджалан здукъяс, лӧнясны да, ставыс артмӧ. Сэки сэсся и меным, и налы нимкодь.
—Окота абу пуктыны пластическӧй спектакль?
—Дерт, окота, но тайӧ, думайта, водзын на, ӧні сэтчӧдз эг на быдмы. Збыльысь, эмӧсь хореографъяс, кодъяс, кыдз шуласны, и асьныс аслыныс режиссёръяс.
Но ме петкӧдчылі сэтшӧм спектакльын, тайӧ вӧлі Виктор Савин нима драмтеатрын «Шесть комнат», режиссёраліс Юлия Экрот. Сэні ни ӧти кыв абу.
—Майшасянныд он, гӧгӧрвоас-ӧ тіянлысь хореографиятӧ видзӧдысь?
—Та кузя ог, но ме думайта, бура-ӧ йитчӧ менам уджӧй спектакльыскӧд. Лӧсялӧ-ӧ сійӧ сылы, оз-ӧ торъяв сыысь.
И зэв нимкодь, кор видзӧдысь пасйӧ менсьым уджӧс. Сідзкӧ, сійӧ гӧгӧрвоӧ, мый артистлӧн ворсӧмыс да вӧрасногыс йитчӧны. И таысь артмӧ спектакльыс.
Войвылын олӧмыс пуӧ
—Ангелина Андреевна, овлӧ сідз, мый ті спектакльын и артист, и хореограф. Кыдзи та пӧрйӧ уджавсьӧ? Мый ёнджыка кажитчӧ: лоны сцена вылын али дасьтыны?
—Меным окота и сійӧс, и тайӧс вӧчны. Но ог ёна радейт, кор аслым вылӧ колӧ пуктыны вӧрасногсӧ. Сы вӧсна мый тадзи кывкутӧмыс кык пӧв содӧ.
Кыдзи артистлы, дерт, окота, мед хореографкӧд уджалі. Меным окота тшӧтш сӧвмыны кыдз артист.
—Воркутаын верман сӧвмыны? Гашкӧ, эз ков сэтчӧ мунны?
—Ме ог шу, мый та йылысь ме эг мӧвпавлы. Збыльысь, кор татшӧм ылӧ мунан, первой думайтан. А сэсся миян театрӧн веськӧдлысь вӧчӧ ставсӧ, мед ми сӧвмим.
Уджтӧг тані он гажтӧмав. Ме ог думайт, мый Воркутаын олӧмыс кусӧма, тані сідз жӧ сійӧ пуӧ. Позьӧ и ӧтуввез пыр мыйӧкӧ велӧдчыны.
Захаркӧд кындзи ме Воркутаын уджалі Юрий Нестеровкӧд, сэсся Россияса режиссёръяс Валерий Маркинкӧд да Елена Оленинакӧд.
Уджалі и Воркутаса акань театркӧд, дасьтім Юлия Экроткӧд постановка.
Тӧвнас локтас нӧшта ӧти корӧм режиссёр. Ог тӧд, верма ог сыкӧд уджавны, но миян труппаным ичӧт, быть мойвиас, чайта. Ог кӧ веськав постановкаас ни артистӧн, ни хореографӧн, быть видзӧда уджаланногсӧ.
* * *
—А кыдзи кык творческӧй мортлы овсьӧ гортын да театрын?
—Гортӧ ми удж ог вайӧ, сэні миян мӧд мог. Ми быдтам пи, сылы 12 арӧс, ветлӧ художествоа школаӧ серпасасьны, каратеӧн занимайтчӧ. Удж вылын йӧз водзын ог жӧ вензьӧй, ог кӧ дзик пыр ӧти кывйӧ воӧ, йӧзсьыс бокын сёрнитчам, — ӧтвыв шуисны Ангелина да Захар Комлев гозъя.
Ангелина Андреевна, кыдзи висьталіс, радейтӧ пӧжасьны. Чӧсмӧдлӧ гортсаяссӧ да матыссаяссӧ чӧскыд тортӧн. Гозъя радейтӧны лыддьысьны. Воркутаӧ вуджӧм бӧрын гозъялӧн хоббиыс — Уса ю вылын вуграсьӧм. Радейтӧ чери кыйны и налӧн понйыс, виччысьӧ пӧ, кор кӧзяеваыслы мыйкӧ шедас.
<> Екатерина МАКАРОВА. Снимокъясыс Воркутаысь Б.А.Мордвинов нима драмтеатрса да Москваысь Моссовет нима театрса архивъясысь.